donderdag 9 april 2015

Golden Schaar



S T A R. De letters in de etalage werden gevormd door lichtpeertjes. De vertaalmachine in mijn hoofd registreerde S T E R. Maar er stond star. En er werd ongetwijfeld ster bedoeld, maar waarom stond dat er dan niet gewoon?
Ik stelde me voor dat de winkel eerst  K O P P I G in de etalage tentoonstelde, maar dat S T A R toch beter de lading dekte. Bovendien scheelde het weer twee letters aan peertjes, iets wat hun milieubewustzijn ten goede kwam.
Deze winkel predikte eigenheid. Ik moest er zeker eens heen.
Onlangs zag ik mensen eten bij restaurant Golden Pauw. Ik vroeg me af wat er niet had gedeugd aan de naam Gouden Pauw. Of Golden Peacock. Wie had er tijdens de brainstormsessie over de naam van het restaurant geopperd dat het misschien mooi zou zijn om een mix van talen te hanteren? Bij kledingmakerij Golden Schaar was deze invloedrijke persoon wederom langs geweest tijdens de vergaderingen.
Mijn vrienden zouden me raar aankijken als ik opeens zou zeggen dat ik een golden armband gekocht heb. Ze zouden het op z’n zachtst gezegd crazy vinden.
Maar actually heeft het ook wel iets feestelijks. We omarmen de verschillende culturen om ons heen, communiceren in allerhande talen, dus waarom dan ook niet een beetje mixen her en der op gevels en in etalages. C’est tout.
Ik probeer te geloven dat elke irritatie – groot of klein – uiteindelijk om te buigen valt tot iets positiefs. Al is het maar voor je eigen zielenheil.

Ik zou willen dat de man die het leven van mijn broertje en zijn vriend zuur maakt zijn ergernis ook zou kunnen ombuigen. Hij stoort zich overduidelijk aan een verliefd stelletje van het hetzelfde geslacht. Het stoort hem dermate dat hij ’s nachts zijn bed uitstapt om de deur van mijn verliefde familieleden open te breken. Het stoort hem zelfs zo dat hij besluit hun autoruit in te slaan. Het gedrag van deze man irriteert me mateloos. Maar het ombuigen is me gelukt. Deze man is niet kwaadaardig, maar meelijwekkend.
Deze man ontbeert liefde en geluk in zijn leven. Realiseert zich zijn gemis bij de aanblik van elke vorm van geluk. Is misschien latent homoseksueel en kan daar niet voor uitkomen.
Maar - eerlijk is eerlijk - ik zou wel wensen dat er Golden Klootzak  op zijn gevel prijkte.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten